Nippon Connection 2024
Van dinsdag 28 mei tot zondag 2 juni 2024 vindt in Frankfurt de 24ste editie plaats van het Japanse filmfestival Nippon Connection.
Van dinsdag 28 mei tot zondag 2 juni 2024 vindt in Frankfurt de 24ste editie plaats van het Japanse filmfestival Nippon Connection.
Van woensdag 20 maart tot zondag 24 maart 2024 vindt de veertiende editie plaats van het Japan Square Filmfestival, als vanouds in Studio Skoop te Gent.
Op 17 februari 2024 geef ik om 11:00 in filmtheater Fraterhuis in Zwolle een lezing over kenmerkende aspecten van de Japanse filmgeschiedenis en over verschillende verfilmingen van het werk van Haruki Murakami.
Van 25 januari tot 4 februari vindt de 53ste editie plaats van het Internationale Filmfestival Rotterdam. Gewoontegetrouw zal ik er Q&A's modereren met de Japanse regisseurs die te gast zijn. Dat zijn dit jaar Hisayasu Sato, Toshihiko Tanaka (in de Tiger-competitie), Urara Matsubayashi, Zonpilone en Haruhiko Arai. Dit is de lijst van alle Japanse films die op het festival worden vertoond.
Op 10 januari gaat in Studio Skoop in Gent de film Monster (Kaibutsu) van Hirokazu Kore-Eda in premiere. Bij de eerste voorstelling (19:30) geef ik een inleiding.
Op 18 oktober 2023 vond tijdens Filmfest Gent in de theaterzaal van de Vooruit de wereldpremière plaats van GIft, een samenwerking tussen regisseur Ryusuke Hamaguchi, die voor het beeldmateriaal zorgde, en muzikant Eiko Ishibashi (componist van de muziek bij Hamaguchi's Murakami-verfilming Drive My Car), die een live performance bracht. Tijdens hun verblijf in Gent tolkte ik de persinterviews.
Nog op het programma dit najaar: een lezing voor damesvereniging Athena in Gent (7 november), een gastcollege over Japanse film in de cursus "Ontwikkeling en Esthetiek van de Film" van Daniel Biltereyst van het Centre for Cinema and Media Studies aan de Ugent (28 november), en een lezing over "Challenges of the Japanese Writing System in Literary Translation" op de International
Op dinsdag 24 oktober (19:30) geef ik in Auditorium 4 van de Blandijn (Ugent) een lezing over 'Seks en politiek in de Japanse "pink film"', georganiseerd door de studentenvereniging Tomo no Kai. Toegang is gratis.
Van 17 tot 20 augustus vindt in Gent, na een afgelaste en een online editie, eindelijk de echte conferentie plaats van de European Association for Japanese Studies (EAJS), met gewoontegetrouw honderden deelnemers en tientallen panels (overwegend in de Blandijn), maar ook een nevenprogramma met documentaires over Japan in Studio Skoop, meer bepaald vrijdag 18 en zaterdag 19 september telkens om 17:00 en zondag 20 september om 14:30.
Van dinsdag 6 juni tot zondag 11 juli vindt in Frankfurt het jaarlijkse Japanse filmfestival Nippon Connection plaats. Gewoontegetrouw leid ik een paar films in van het retro-programma in het Filmmuseum, ditmaal een retrospectieve met werk van Keisuke Kinoshita.
Op zaterdag 18 maart sprak ik in Kuleshov, het filmprogramma van de Gentse studentenradio Urgent.fm, met Tim Maerschand over de komende editie van het Japan Square Filmfestival (22-26 maart) in Studio Skoop, waar ik gewoontegetrouw een handvol films zal inleiden.
Op zaterdag 11 maart (16:00) geef ik een lezing over 'Murakami en het witte doek', als aftrap van het 'Murakami on Film'-programma, dat loopt van 11 tot 19 maart in Forum Groningen.
Op 2 maart geef ik om 19:30 een lezing (in het Engels) over 'The "Japaneseness"of Japanese Film', georganiseerd door Tomo no kai, de studentenvereniging van de opleiding Japanse Taal & Cultuur aan de Ugent. Deze vindt plaats in Auditorium 4 (Jaap Kruithof) van de Blandijn.
In het programma Culture Club op Radio 1 had ik het op 17 februari 2023 met Bent Van Looy over de animatiefilm Blind Willow, Sleeping Woman van de Franse regisseur Pierre Földes, gebaseerd op een handvol verhalen van Haruki Murakami. Hier te herbeluisteren (vanaf '35).
Van 25 januari tot 5 februari 2023 vindt in Rotterdam het filmfestival plaats, voor het eerst sinds 2020 weer helemaal 'live'. Gewoontegetrouw neem ik een aantal Q&A's voor mijn rekening, o.a.
Op het Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR) hernamen ze in het weekend van 14-16 oktober 2022 onder de benaming Return of the Tiger films uit hun Tiger Competition van de eerdere online editie, ditmaal in de bioscoop en in aanwezigheid van een aantal regisseurs, onder wie Juichiro Yamisaki. Ik modereerde bij beide voorstellingen van zijn film Yamabuki (vrijdag en zaterdag) de Q&A.
Van 22 tot 25 september vindt in Rotterdam andermaal het filmfestival Camera Japan plaats.
Dit jaar doe ik er de introductie van de films Wandering (流浪の月) van Lee Sang-il (vrijdag) en Broken Commandment (破戒, gebaseerd op de bekende roman van Tōson Shimazaki ) van Kazuo Maeda (vrijdag en zaterdag).
Vanaf vandaag (16 september) grote retrospectieve met het hele oeuvre van Akira Kurosawa in Cinematek in Brussel. Nog tot half november niet alleen alle dertig films van Kurosawa zelf, maar ook documentaires over en films geïnspireerd door de Japanse grootmeester.
Op woensdag 24 augustus gaf ik in Studio Skoop in Gent een inleiding bij de geweldige film Tampopo van Juzo Itami uit 1985, die deze zomer opnieuw in de zalen is te zien. Vooraf waren er toepasselijk noedels te slurpen, bereid door Gohan.
Dit jaar eindelijk weer live in Frankfurt: Nippon Connection (24-29 mei).
Op 7 april 2022 verscheen op de website Katern: Japan de tekst van een uitgebreid interview dat Pim Omes van me afnam, over Aardbewoners van Sayaka Murata in het bijzonder en over Japan en literair vertalen in het algemeen.
Van 23 tot 27 maart vindt in Studio Skoop in Gent voor het eerst in drie jaar het Japan Square Filmfestival plaats. De editie van 2020 werd noodgedwongen op het nippertje afgeblazen, toen een paar dagen voor de openingsfilm de lockdown werd afgekondigd. Er staan tien films op het als steeds rijkgevarieerde programma (vijf ervan zal ik inleiden), en dagelijks valt er ook iets Japans te eten.
Vanaf 9 februari staat het eerste 'Wide Angle' dossier van Filmfest Gent online. Het gaat over de film Drive My Car van Ryusuke Hamaguchi, gebaseerd op het gelijknamige kort verhaal van Haruki Murakami en genomineerd voor 4 Oscars: beste film, beste regisseur, beste geadapteerde scenario en beste niet-Engelstalige film.
Ook lezingen kunnen weer met publiek, en dat valt alleen maar toe te juichen.
Sinds 30 juni is nu ook The Horror and the Glory: Writing and Rewriting history in Japanese Cinema, de tweede lezing die ik deed in het kader van Asian Cinema Education, beschikbaar online.
Ook dit jaar (1-6 juni 2021) vindt het Japanse filmfestival Nippon Connection in Frankfurt nog online plaats.
Op het platform Asian Cinema Education, een samenwerking tussen vier filmfestivals waaronder Camera Japan in Rotterdam, zijn alvast de eerste vier van 16 lezingen te zien.
In het kader van de online editie van Japan Square (2-8 december 2020) deed Tim Maerschand een interview met me voor zijn filmprogramma Kuleshov op Urgent FM. De uitzending vond plaats op zaterdag 5 december van 13:00 tot 15:00, maar is nog te beluisteren via Mixcloud.
Van woensdag 2 tot zondag 6 december vindt, na twee mislukte 'live' pogingen, dan toch de 'online' editie van Japan Square plaats.
Voor het eerst sinds maart, toen alles werd afgelast vanwege corona, zou ik me het podium op wagen voor een lezing, en wel op 3 oktober om 13:00 in LAB III in Amsterdam tijdens het Camera Japan Festival, voorafgaand aan de film Conflagration (Enjo) van Kon Ichikawa, die is gebaseerd op de roman Het gouden paviljoen van Yukio Mishima (zijn spectaculaire harakiri vond precies een halve eeuw geleden plaats).
Normaal gesproken zou vandaag, woensdag 18 maart, het 11de Japan Square Film Festival van start gaan in Studio Skoop in Gent. Ik zou er ook ditmaal een handvol films inleiden (en een Q&A doen met regisseuse Sachi Hamano), maar om voor de hand liggende redenen is deze editie uitgesteld tot een nader te bepalen datum.
Van 22 januari tot 2 februari vond voor de 49ste keer het Internationale Filmfestival Rotterdam (IFFR) plaats, met ditmaal een dozijn of wat Japanse langspeelfilms en een handvol korte films.
Op zaterdag 28 september om 17:15 geef ik op het Camera Japan Filmfestival in Rotterdam (Lantaren/Venster) een lezing over Chushingura, het verhaal van de 47 ronin, en hoe dat in de loop der eeuwen op velerlei manieren is bewerkt (en meer bepaald: over de diverse vormen waarmee ik er de afgelopen decennia persoonlijk mee in aanraking kwam).
Van 28 mei tot 2 juni vond in Frankfurt voor de 19de keer het Nippon Connection Filmfestival plaats, met ook dit jaar weer vertoningen van meer dan 100 Japanse films.
In de trailer is een stukje te zien van mijn vraaggesprek met actrice Shinobu Terajima van vorig jaar.
Twee regisseurs uit Japan te gast op het BIFFF in Brussel dit jaar.
Op 11 april is er Shugo Fujii met Mimicry Freaks, en op 20 april Paul Young met Ghostmaster, telkens om 00:30.
Van 20 tot 24 maart vindt in Studio Skoop te Gent voor de tiende keer het Japan Square Filmfestival plaats.
Dit jaar leid ik vier films in.
- 20 maart 19:30: De openingsfilm Dear etranger van Yukiko Mishima (in aanwezigheid van de regisseuse, met Q&A achteraf)
- 22 maart 20:00: Eating Women van Jiro Shono
Wat Japanse films betreft, een nogal teleurstellende editie van het Filmfestival Rotterdam (23 jan-3 feb), zowel kwantitatief als kwalitatief.
Er stond slechts een handvol films op het programma (de afgelopen twintig jaar steevast minstens een dozijn) en er waren ook nauwelijks regisseurs te gast, zodat ik alleen Q&A deed met Umi Ishihara (The Garden Apartment) en Koki Tanaka (Vulnerable Histories: A Road Movie).
In een stuk van Berend Jan Bockting in de Volkskrant van 10/10/2018 kom ik aan het woord over (de schaarse) verfilmingen van het werk van Haruki Murakami, naar aanleiding van de film Burning van Lee Chang-dong.
Van 27 tot 30 september vindt in Rotterdam voor de dertiende keer het filmfestival Camera Japan plaats. Tijdens deze editie geef ik een inleiding bij de vertoning van Vibration: The Yellow Monkey (vrijdag 16:45), Dear Etranger (vrijdag 19:15), Foreboding (vrijdag 21:30) en The Ghost of Yotsuya (zaterdag 21:45).
Op woensdag 6 juni geef ik in Studio Skoop (Gent) om 20:00 een inleiding bij de vertoning van Before We Vanish (Sanpo suru shinryakusha), de nieuwe film van Kiyoshi Kurosawa.
Van 29 mei tot 3 juni ben ik opnieuw te gast op het Nippon Connection Filmfestival in Frankfurt.
Ik zal er een paar films inleiden en in de 'Filmmaker's Talk' een uitgebreid interview doen met actrice Shinobu Terajima, die dit jaar de Nippon Honor Award krijgt op het festival.
Op het Japan Square Film Festival in Studio Skoop in Gent (14-18 maart) doe ik dit jaar de inleiding van de openingsfilm: Her Love Boils Bath Water (Yu o wakasu hodo no atsui ai) van Ryota Nakano, met Rie Miyazawa en Joe Odagiri in de hoofdrollen.
Ik werkte ook mee aan een korte reportage voor Radio2.
Op 27 februari doe ik in de Sphinx in Gent een inleiding (en uitleiding) bij de filmvoorstelling van Beyond the Waves: Taro Yamamoto, a Japanese Rebel van Alain de Halleux. Yamamoto is een ex-acteur die na de kernramp in Fukushima de politiek in ging en zich hevig verzet tegen het beleid van premier Shinzo Abe.
Voor het 21ste jaar op rij doe ik Q&A's met Japanse filmregisseurs tijdens het Filmfestival van Rotterdam (24 jan - 4 feb).
In de nacht van 14 op 15 april tolkte ik voor regisseur Yoshihiro Nishimura en acteur Yoji Tanaka bij de voorstelling van de film Meatball Machine Kodoku. Zoals steeds bij Nishimura was dat weer dolle pret. Fragmenten van intro en Q&A zijn te zien op YouTube.
Op de achtste editie van het Japan Square Filmfestival in Studio Skoop te Gent (22-26 maart 2017) deed ik de inleidingen voor After The Storm (Hirokazu Kore-eda) op woensdag en zaterdag, The Mole Song: Hong Kong Capriccio (Takashi Miike) op donderdag en The Mohican Comes Home (Shuichi Okita) op zaterdag.
Van 26 januari tot 4 februari was ik voor de twintigste keer tolk en moderator bij de Q&A's met Japanse regisseurs op het Filmfestival in Rotterdam. Dit jaar waren Koji Fukada (Harmonium), Takehiro Ito (Out There), Hisayasu Sato (The Eye's Dream), Kazuya Shiraishi (Dawn of the Felines), Norihiro Niwatsukino (Suffering of Ninko), Tatsuya Mori (Fake) en Sora Hokimoto (Haruneko) aanwezig.
"
Naar aanleiding van de viering van 150 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Belgie en Japan had het Filmfest Gent (11 tot 21 oktober) een Spotlight op Japan, met meer dan een dozijn recente films en ook een retrospectieve met films van Nagisa Oshima (zoek op trefwoord 'Japan' voor een overzicht). Bovendien was Ryuichi Sakamoto aanwezig om zijn World Soundtrack Award in ontvangst te nemen.
Op donderdag 8 september leid ik de film Snake Dance van Manu Riche in (Gent, Minard 20:00). De filmvoorstelling wordt gevolgd door een pianorecital van Jun Kanno (met muziek uit de film).
"
Van 9 tot 13 maart vond in Studio Skoop in Gent voor de zevende keer het Japan Square Filmfestival plaats.
Ik leidde er gewoontegetrouw een aantal films in (Birth of Sake, Three Stories of Love, animatiefilms van TECARAT, Maboroshi, Pieta in the Toilet en Kakekomi).
"
"
Net terug van mijn jaarlijkse bezoek aan het Filmfestival van Rotterdam.
Op vrijdag 13 november deed ik in het programma Happy Hour op Klara een kort interview met Greet Samyn over Our Little Sister, de nieuwe film van Hirokazu Kore-Eda, die hier volgende week in de zalen komt. Nog te herbeluisteren (na ongeveer een halfuur in het programma).
Van 18 tot 22 maart was ik gewoontegetrouw te gast op het Japan Square Filmfestival in Studio Skoop in Gent, om er, ditmaal afwisselend met Tom Mes, de films in te leiden.
Heel wat foto's op Facebook.
Van donderdag 22 tot zaterdag 31 januari deed ik opnieuw podiuminterviews en Q&A's met Japanse regisseurs die te gast waren op het Filmfestival van Rotterdam.
Speciale persbelangstelling uit Japan was er voor de wereldpremiere van Lalala at Rock Bottom (Misono Universe), de nieuwe film van Nobuhiro Yamashita, met in de hoofdrol Subaru Shibutani, de zanger van Kanjani 8.
Got mentioned in an article Mark Schilling wrote for The Japan Times (June 22, 2014), on foreigners working in the Japanese film industry. My story apparently mainly served as a contrast, to illustrate how things have changed since those notorious bubble days...
From Friday May 30th till Monday June 2nd I was in Frankfurt for the Nippon Connection Japanese Film Festival.
This year at the Rotterdam Film Festival I did Q&A's with Lisa Takeba (The Pinkie), Tomonori Izutani (Mejima), Kiki Sugino (Au revoir l'ete) and Tiger Award-winner Akira Ikeda (Anatomy of a Paperclip).
Just got back from the Dubai International Film Festival, where I did Q&A's with the Japanese guests, director Lee Sang-Il and actor Yagira Yuya for ""Unforgiven"", director Matsubayashi Yoju for the award-winning documentary ""Horses of Fukushima"", and politician Yamauchi Kazuhiko (together with his wife and son), 'subject matter' of the documentary ""Campaign 2"".
My first visit there and all in all a fascinating experience...
Uitgeverij Lebowski geeft in november mijn vertaling van beide bundels van Toyo Shibata (Geef de moed niet op en Honderd jaar) opnieuw uit als één boek.
"
Kore-Eda Hirokazu was at the Film Fest Gent, where his film ""Like Father Like Son"" (Soshite, chichi ni naru) was shown. Did interpreting during his busy day, press interviews in the daytime, screening with Q&A in the evening.
More pictures here (Day 7).
Gave a lecture called 'War, Women and Censorship' at the Camera Japan Film Festival in Rotterdam on Saturday.
In the presence of director Kurosawa Kiyoshi I did the introduction and the Q&A for two screenings of his nearly 5 hour long film Shokuzai, one starting at 13:30 at Vendome in Brussels and the other at 17:00 in Ghent, which required riding back and forth on a pretty tight schedule.
"
Spent six days in Frankfurt at the Nippon Connection film festival (June 4-9). On Wednesday I took part in a panel discussion with Tom Mes and Ken Okubo, called: ""The 1990's: A Golden Age of Japanese Cinema"".
Director Yamaguchi Yudai brought two films to the Brussels International Fantastic Film Festival (April 2 - 13), Snot Rockets and Abductee.
During the 4th Japan Square Film Festival (Gent, March 20-24) I did the introductions of the films, and also Q&A's with the guests of the festival, Hara Keiichi (director of Colorful) and critic
Na twee jaar was ik er opnieuw bij op het Camera Japan Film Festival in Rotterdam.
Op 4 oktober deed ik de introductie en de Q&A bij de vertoning van de openingsfilm ""Silent City"", in aanwezigheid van regisseur Threes Anna en actrice Laurence Roothooft.
Op 19 september geef ik voor Zebracinema een lezing in Z33 te Hasselt, als inleiding op de vertoning van Hirokazu Kore-Eda's film Kiseki (I Wish).
I attended Nippon Connection in Frankfurt, after being absent for a few years.
Voor het eerst in tien jaar was Miike Takashi nog eens te gast in Rotterdam, en wel voor de wereldpremière van zijn film 'Ace Attorney' (Gyakuten saiban).
De tweede vertoning, op 28 februari in zaal Luxor, werd voorafgegaan door een zogeheten 'Big Talk', een interview van zo'n twintig minuten met de regisseur.
"
Op dinsdag 3 mei 2011 vindt in Bozar de avant-première plaats van Tran Anh Hung's verfilming van ""Norwegian Wood"", voorafgegaan door een gesprek met Saskia De Coster, Jean-Francois Pluijgers, Alok Nandi en mezelf, gemodereerd door Niels Ruëll.
"
Van woensdag 30 maart tot zondag 3 april vond in Studio Skoop te Gent de tweede editie plaats van het filmfestival Japan Square.
Ik leidde er kort een aantal films in, afwisselend met Tom Mes (die ook een lezing gaf over Takashi Miike).
Maandag 28 maart praatte ik er met Heidi Lenaerts over in Babel op Klara.
In de countdown naar het 40ste Film Festival van Rotterdam (dat volgende week van start gaat) heeft directeur Rutger Wolfson het over mijn 'performance' als tolk in de editie van vorig jaar, tijdens de vertoning van Sai Yoichi's film Sex Crime (Seiteki hanzai).
Of hoe de aloude benshi-traditie kan worden voortgezet op allerlei manieren...
Het dient wel gezegd dat mijn eerste woorden niet waren ""Oooh baby"", maar ""I'm coming, I'm coming.""
Twee lezingen over Akira Kurosawa, naar aanleiding van retrospectieven in Brussel (Cinematek, 19 mei) en Antwerpen (Cinema Zuid, 27 mei).
Two lectures on Akira Kurosawa as part of retrospectives in Brussels (Cinematek, May 19) and Antwerp (Cinema Zuid, May 27).
Brussels International Fantastic Film Festival (BIFFF), 8-20 april 2010
Getolkt voor de regisseurs Takanori Tsujimoto (vergezeld van de actrice Miki Muzuno uit "Hard Revenge Milly") en Takashi Shimizu ("Juon/The Grudge", vergezeld van actrice Tomomi Miyashita uit "Marebito").
Once again plenty of Japanese directors were present in Rotterdam for the ""Film Festival"".
This year had two retrospectives (Yoshida Kiju and Sai Yoichi), two Tiger Award candidates (Inoue Tsuki and Tsubota Yoshifumi), Kore-Eda Hirokazu (joined by Taneda Yohei, production designer on his ""Air Doll""), Shiraishi Kazuya, Ishii Yuya, Iwana Masaki, Mariko Tetsuya, Makino Takashi and several other short film directors.
Op vrijdag 16 oktober, tijdens het filmmuziekseminarie in het kader van het Filmfestival van Gent, zal ik 's middags een podiumgesprek voeren met Shigeru Umebayashi, componist van de muziek voor films van o.a. Wong Kar-wai en Zhang Yi-mou.
Zondag 11 oktober gaf ik een lezing over Haruki Murakami in het kader van het Camera Japan Festival in Dordrecht.
I gave a lecture on Haruki Murakami at the Camera Japan Festival in Dordrecht on Sunday, October 11.
Mijn boek over de heropleving van de Japanse cinema sinds de jaren negentig (Amsterdam University Press - Salome 2002), inmiddels verramsjt, maar wie interesse heeft in een gratis exemplaar, mag contact met me opnemen.
Copyright © 2024. All rights reserved.